Koronawirus wstrząsnął całym światem i gospodarką. Wirus nie tylko szybko rozprzestrzenił się na całym świecie, ale także zmusił kraje do wprowadzania mnóstwa ograniczeń i sprawił, że handel międzynarodowy poważnie ucierpiał. Ponadto wiele firm uświadomiło sobie, że niezależnie od tego czy są producentami, sprzedawcami detalicznymi czy dostawcami usług logistycznych są bardzo uzależnione od swoich stosunków handlowych.
Just-in-time – czas na większą elastyczność
Metoda just-in-time polega na dostarczaniu materiałów potrzebnych do wytworzenia produktów lub usług dokładnie w takiej ilości, jakiej potrzebuje firma, i dokładnie w takim czasie, w jakim są one potrzebne. Kluczowym założeniem tej koncepcji jest redukcja zapasów. Zbyt duża ilość produktów przechowywanych w magazynie świadczy o tym, że firma produkuje więcej produktów, niż w danej chwili jest w stanie sprzedać. W efekcie firma potrzebuje więcej miejsca do przechowywania produktów, a koszty magazynowania wzrastają. Wraz z pojawieniem się COVID-19, praktycznie wszystkie firmy musiały zmniejszyć swoje moce produkcyjne, a w niektórych z nich produkcja została całkowicie wstrzymana. Wkrótce stało się jasne, że ustalenia dotyczące dostaw są tylko formalnością, a poszukiwanie alternatyw było nową rzeczywistością. Ale tam, gdzie zamykają się jedne drzwi, zawsze otwierają się nowe. Takie sytuacje stwarzają miejsce na kreatywność, zastępują stare procesy bardziej elastycznymi rozwiązaniami.
Nisko wiszący owoc
Firmy na całym świecie postrzegają digitalizację jako wynik bardzo potrzebnych zmian mających na celu uproszczenie procesów zachodzących w organizacji i dalsze efektywne kosztowo działanie. Zmniejszenie liczby ręcznych działań to jedna z pierwszych i szybkich korzyści. Ma to również pośredni wpływ na Twoją metodę pracy. Ponieważ jeśli Twoi partnerzy biznesowi jako pierwsi zdigitalizują proces zamawiania, wysyłki i przechowywania będą tego samego również oczekiwać od Ciebie.
Cyfryzacja nabiera tempa
Digitalizacja transmisji danych nie jest niczym nowym. EDI (Electronic Data Interchange – elektroniczna wymiana danych) wprowadzono już w 1970 roku. Był to cyfrowy sposób wymiany informacji między różnymi systemami bez interakcji z człowiekiem. Ostatnie wydarzenia związane z COVID-19 sprawiły, że cyfryzacja nabiera tempa. Otwiera drzwi do zastąpienia codziennych ręcznych czynności takich jak wprowadzanie zamówień, aktualizacja obszernych arkuszy Excel lub wysyłanie wiadomości e-mail do zautomatyzowanego procesu. Mówiąc prościej: oszczędza zarówno Tobie, jak i Twoim klientom czas i pieniądze, a także zmniejsza ryzyko błędów.
Jakie są dokładnie korzyści z EDI? Wymieniliśmy 5 najważniejszych dla Ciebie:
1. Szybsze (lepsze) przetwarzanie
Niezależnie od tego, czy zajmujesz się działaniami logistycznymi dla sprzedawcy detalicznego, czy dla klienta B2B, presja na szybką dostawę rośnie wszędzie. Zastępując proste zadania administracyjne automatycznym przepływem komunikacji, możesz znacznie szybciej przetwarzać zamówienia.
2. Oszczędność czasu
Klienci coraz częściej chcą być na bieżąco informowani o aktualnym statusie swoich zamówień. Dzieląc się tymi informacjami dwukierunkowo, zapobiegasz sytuacjom, w których Twoi pracownicy przez cały dzień rozmawiają przez telefon lub wysyłają e-maile z aktualnymi informacyjnych.
3. Zwiększaj zyski
Skoro nie ma już potrzeby aby Twoi pracownicy musieli dzwonić lub wysyłać wiadomości do klientów z informacją o aktualizacjach, to zarówno Ty jak i Twoi klienci zyskujecie ten czas, który wcześniej musieli na to poświecić. Dzięki temu pracownicy mogą pracować wydajniej, a Ty możesz wykorzystać ich do innych czynności i zmniejszyć koszty ogólne.
4. Przejrzystość
Sposób, w jaki klienci odbierają Twoje usługi, jest tak samo ważny, jak faktyczna usługa, którą świadczysz. Dzięki EDI zapobiegasz wszelkim możliwym nieporozumieniom co do aktualnego statusu, a wszystkie zaangażowane strony od razu wiedzą, jaki jest aktualny status.
5. Poprawa jakości
Tam, gdzie pracują ludzie, popełniane są błędy. Dzieląc się danymi dwukierunkowo między systemem klienta, a oprogramowaniem logistycznym, redukujesz liczbę ręcznych działań, a tym samym możliwość popełnienia błędów. To gwarantuje Ci zwiększenie zysku i zwycięstwo!