Wskaźnik obrotu (rotacji), jeden z najważniejszych KPI dla branży logistycznej

Wskaźnik obrotu (rotacji), jeden z najważniejszych KPI dla branży logistycznej

Już za kilka miesięcy będzie grudzień i będą święta. W tym okresie konkretne grupy produktów cieszą się większą popularnością niż inne. Pomyślmy na przykład o słodyczach i zabawkach. W wielu rodzinach w tym miesiącu towary te trafiają pod choinkę. Możliwe, że Twoi klienci handlują właśnie tym asortymentem, co często powoduje reorganizację Twojego magazynu. Co jednak leży u podstaw tej reorganizacji? Dlaczego ważne jest, aby wiedzieć, że np. samochód zdalnie sterowany lub zestaw Lego jest w grudniu bardziej pożądany niż mikrofalówka?

KPI dla logistyki: wskaźnik obrotu

Właśnie w takich sytuacjach sprawdza się wskaźnik obrotu. Przypomnijmy tylko, że wskaźnik rotacji zapasów to liczba corocznych wymian Twoich zapasów na te same produkty. Innymi słowy: To opowiedźz na pytanie jak często co roku sprzedawane są te same produkty. Możesz określić wskaźnik obrotu na poziomie całego magazynu, ale także na poziomie klienta lub poszczególnych artykułów. Produkty o wysokim wskaźniku rotacji, czyli towary szybkorotujące, są wymieniane częściej niż produkty o niskim wskaźniku rotacji czyli tzw. towary wolnorotujące. Jak widać wspomniany wcześniej samochód zdalnie sterowany jest towarem szybko rotującym, a mikrofalówka towarem wolnorotującym. Jak szybko określić, które artykuły należą do jakiej kategorii?

Obliczanie wskaźnika obrotu dla dostawców usług logistycznych

Wskaźnik obrotu, zwany również wskaźnikiem rotacji, jest dość prostym wskaźnikiem KPI. Dla firm handlowych wymaga on sporo matematyki, ale na szczęście dla dostawców usług logistycznych nie. Jedyne, co musisz wiedzieć, to kiedy towary przyszły i kiedy ponownie wyszły. 

Różnica w dniach między tymi dwoma momentami to wskaźnik rotacji, który jest wyrażony w dniach.
W wielu przypadkach średni wskaźnik obrotu oblicza się na okres jednego roku. Ale jak pokazuje ten świąteczny przykład, również obliczenia dotyczące pewnego okresu mogą być również bardzo ważne.

Wprawdzie przełączenie się pomiędzy klientami, artykułami i okresami może być czynnością dość  pracochłonną, jednak z pewnością nie należy z tej możliwości rezygnować.

Dlaczego jest to dla Ciebie ważne

Przeprowadzając ankietę wśród naszych klientów udało się nam opracować 6 najważniejszych KPI dla dostawców usług logistycznych. Jednym z nich był właśnie wskaźnik rotacji. Pewnie się zastanawiasz dlaczego jest on taki ważny. Po pierwsze, wydajność Twojego magazynu. Jeśli szybkorotujące towary są składowane z tyłu (z dala od doków) magazynu, a wolnorotujące towary z przodu, wydajność magazynu bardzo się zmniejsza. Osoby rozładowujące, ładujące i zbierające zamówienia muszą wykonywać znacznie więcej czynności w ciągu dnia, co powoduje duże zużycie czasu i energii.

Po drugie, wgląd we wskaźnik obrotu jest ważny dla ogólnego spojrzenia na działalność gospodarczą. Załóżmy, że zdobywasz nowego klienta, który jest podobny do istniejącego? W oparciu o wskaźnik obrotu, możesz podczas negocjacji zawrzeć uzasadnione umowy taryfowe. Dysponując danymi z przeszłości masz silną pozycję i możesz dokonywać przemyślanych wyborów. Na przykład jak zorganizujesz swój magazyn i jaką strategię wybierzesz. Albo, kim są Twoi najlepsi klienci lub jakie trendy były w zeszłym roku. Dzięki danym dotyczącym wskaźnika rotacji można się wiele dowiedzieć. Ale skąd te dane uzyskać i jak przeprowadzić analizę?

Uzyskaj wgląd we wskaźnik obrotów

Możesz znaleźć wiele przydatnych informacji we własnej administracji. Jednak jeśli któryś z współpracowników rejestruje dane w programie Excel, a drugi przechowuje dokumenty np. w segregatorach, dane te szybko ulegają fragmentacji. W rezultacie, dane z których korzystasz często są niekompletne. W takiej sytuacji zestawienie odpowiednich danych obok siebie, a następnie próba połączenia ich w jedną całość jest nie lada wyzwaniem. Zwłaszcza jeśli chcesz to zrobić dla całego magazynu, konkretnych klientów i artykułów klientów. Wtedy takie zadanie jest nie tylko czasochłonne ale również skazane na błędy.

Przechowuj dane centralnie i analizuj je za pomocą Power BI

Aby zapobiec fragmentacji danych, możesz skorzystać z systemu obejmującego całą organizację, w którym wszyscy pracownicy mają dostęp do tych samych danych. W ten sposób gromadzisz dane i tworzysz pełny obraz działań w Twojej organizacji. Jest to możliwe dzięki usłudze Power BI. To narzędzie analityczne zestawia źródła w przejrzystych pulpitach i raportach. Nigdy więcej skomplikowanych obliczeń. Klikasz na to, co chcesz zobaczyć, i voilà – Power BI zrobi za Ciebie resztę. W połączeniu z naszym rozwiązaniem, w którym umieściliśmy najważniejsze KPI dla operatorów logistycznych we wstępnie zaprogramowanych dashboardach (w tym wskaźnik obrotów), masz zawsze pod ręką odpowiednie informacje, a podjęcie świadomej decyzji odbywa się w mgnieniu oka.

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *