Ostatnio zamówiłem kilka artykułów biurowych za pośrednictwem sklepu internetowego. Mimo, że złożyłem zamówienie z dużym wyprzedzeniem – około tydzień przed tym, jak potrzebowałem owych materiałów – sprzedawca nie zdołał dostarczyć artykułów w pożądanym dniu. Tak naprawdę to nie sprzedawca, a dostawca usług logistycznych, który pracuje dla sklepu, nie dostarczył mi towaru na czas. Jednak w wielu przypadkach konsumenci końcowi nie będą winić przewoźnika, lecz firmę, w której zamówili produkt. Jeśli byłeś w podobnej sytuacji to wiesz, że jeśli zdarza się ona zbyt często możesz stracić klienta. A wszystko dlatego, że nie poznałeś jednego z najważniejszych wskaźników KPI dla sektora transportowego – OSCOT czyli Zamówienia kompletne wysłane na czas.
SLA – umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług
Jako przewoźnik chcesz osiągnąć określony poziom jakości. W tym celu ustalasz cele i zawierasz umowy z klientami. W tych tak zwanych umowach o gwarantowanym poziomie usług (SLA) ustalasz z klientem, jakie wymagania jakościowe musisz spełnić. Twoi klienci oczekują, że będziesz wywiązywać się z umowy i dostarczać zamówienia szybko, kompletnie i skutecznie. Ty natomiast chcesz zachować swoją reputację i zapewnić najwyższą jakość świadczonych usług. Tak naprawdę to Ty i Twój klient macie ten sam cel: gwarancja terminowych i kompletnych dostaw.
KPI – zamówienia kompletne zrealizowane na czas (OSCOT)
Badania, które przeprowadziliśmy mające na celu ustalenie 6 najważniejszych KPI dla dostawców usług logistycznych wykazały, że oprócz wskaźnika rotacji (obrotu) i czterech innych wskaźników KPI, które omówię w kolejnych artykułach zamówienia kompletne zrealizowane na czas są niezwykle ważne. Ten kluczowy wskaźnik wydajności z akronimem OSCOT zapewnia Ci jako przewoźnikowi natychmiastowy wgląd w wydajność, jaką osiągasz. Dzięki niemu dowiesz się czy istnieje ryzyko, że nie uda Ci się wywiązać w terminie z umów wówczas powinieneś usprawnić swoje procesy. Jak to najlepiej zrobić by osiągnąć zadowalający wynik?
Poniżej przedstawię wzór i prosty przykład jak wyliczyć Zamówienie wysłane kompletne na czas (OSCOT) (%)
Zacznijmy jeszcze raz od początku:
OPIS KPI:
Procent zamówień, które są dostarczane do klienta kompletne i na czas, jest ważny dla niezawodności (obrazu) i prawidłowej obsługi przesyłek.
CEL:
- Zielony:> 95%
- Żółty: 90% – 95%
- Czerwony: <90%
WZÓR KPI:
Zamówienie wysłane na czas (OSCOT) (%) = ([Zamówienia zrealizowane i dostarczone na czas] / [całkowita liczba dostarczonych zamówień]) X 100
PRZYKŁAD OBLICZENIA KPI:
- Zamówienia kompletne i dostarczone na czas = 980
- Całkowita liczba zamówień = 1000
WYNIK:
OSCOT = (980/1000) * 100% = 98%
Raporty Power BI dotyczące wskaźników KPI dla przewoźników
Aby móc podejmować właściwe decyzje, musisz przede wszystkim mieć wgląd w swoje procesy. Jest to możliwe dzięki wnikliwym raportom. Dzięki standardowym raportom dla dostawców usług logistycznych w Power BI masz do dyspozycji najistotniejsze źródła informacji dla przewoźników. Na przykład wiesz, jakie są przychody i koszty na ciężarówkę, kierowcę, klienta lub usługę. Możesz również uzyskać wgląd w działania w poszczególnych regionach. Czy nie spełniasz już pewnych wymagań jakościowych (takich jak OSCOT) dla konkretnego klienta?
Czy wiesz, że usługa Power BI jest najlepsza w teście w Magic Quadrant firmy Gartner dla platform analitycznych i BI po raz dwunasty z rzędu ? Dzięki ciągłym inwestycjom i rozwojowi Microsoft, na którym opiera się od lat nasze rozwiązanie znacznie wyprzedzamy konkurencję pod względem kompletności i możliwości wdrożenia.
Dotrzymuj umów i zwiększ zadowolenie klientów
Chcesz dotrzymywać umów i zwiększyć zadowolenie klientów? Zacznij dostarczać swoje zamówienia kompletne i na czas. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz wgląd w wydajność Twojego transportu. W ten sposób zwiększasz szanse, że rzeczywiście osiągniesz zamierzony cel. Czy chciałbyś częściej osiągać swoje standardy jakościowe? Chcesz zobaczyć jak to zrobić? Skontaktuj się z nami.