6 najważniejszych KPI dla dostawców usług logistycznych

6 najważniejszych KPI dla dostawców usług logistycznych

Utrzymanie konkurencyjnej pozycji na rynku usług logistycznych wymaga stałego dążenia do poprawy jakości obsługi klienta. Kluczem do sukcesu jest utrzymanie jak najlepszej jakości świadczonych usług. Aby efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw konieczny jest dostęp do wskaźników kontrolnych, które mają na niego wpływ.

Kluczowe wskaźniki (KPI – Key Performacne Indicators )

Kluczowe wskaźniki wydajności ( KPI ) są używane do oceny kondycji Twojej firmy. Dzięki nim w prosty sposób sprawdzisz jak blisko jesteś osiągnięcia swoich celów i planów, oraz które obszary Twojej działalności wymagają dodatkowej uwagi, a które poprawy. 

Jednak skąd masz wiedzieć, które wskaźniki są odpowiednie dla Ciebie?

Czy próbowałeś wpisać w Google termin „KPI”?

Wyszukiwarka internetowa oferuje tysiące trafień i mnóstwo wskaźników, które można wykorzystać. Jednak musisz mieć świadomość, że inne KPI będą potrzebne jeśli jesteś operatorem logistycznym, a inne jeśli posiadasz prywatny magazyn.

Jako dostawca rozwiązań dla operatorów logistycznych często spotykam się z pytaniem, które wskaźniki używać, dlatego przeprowadziliśmy ankietę wśród naszych klientów, aby opracować najważniejsze wskaźniki KPI dla dostawców usług logistycznych.

W tym artykule poznasz 6 najważniejszych KPI dla Ciebie i Twojej firmy:

1. Wskaźnik obłożenia

Pokazuje ile miejsc (paletowych) jest nadal dostępnych – czy to w przeliczeniu na palety euro,  czy blok oraz  jakie jest minimalne obłożenie potrzebne do pokrycia kosztów. Wskaźnik obłożenia KPI daje możliwość uzyskania wglądu w zakresie wykorzystania pojemności magazynu (magazynów). Wskaźnik można użyć w stosunku do regału, strefy, budynku, czy całej firmy.

2. Wskaźnik obrotu

Pokazuje jak długo zapasy są przechowywane w magazynie i czy Twój model biznesowy nadal generuje zyski i dostarcza klientowi unikatowych wartości. Wskaźnik obrotu KPI daje wgląd w liczbę dni przechowywania palety w magazynie oraz wyznacza kierunek dla nadchodzących okresów. Używając tego wskaźnika możesz podejmować decyzję czy bardziej opłaca się podnosić cenę za składowanie czy za obsługę palet.

3. Wskaźnik przepływy zapasów

Pokazuje jakie są przepływy przychodzące i wychodzące do/z magazynów za poprzedni miesiąc oraz jakie są przewidywania na nadchodzący okres. Jaki jest przepływ zapasów (na magazyn i/lub na klienta) i jaki jest stosunek liczby palet do liczby paczek.

4. Wskaźnik zamówienia zakończone/wysłane na czas (OSCOT)

Twoi klienci oczekują, że będziesz przestrzegać umów (SLA) i dostarczać zamówienia szybko i sprawnie. Ty natomiast chcesz mieć pewność, że możesz zagwarantować klientowi terminową i kompletną dostawę. Dzięki wskaźnikowi KPI zamówienia zakończone na czas zarówno Ty jak i Twoi klienci będziecie szybko mogli sprawdzić jaki procent zamówień zastał dostarczony na czas i w całości. Jest to najczęściej wykorzystywany wskaźnik do pokazywania swoich kompetencji.

5. Wskaźnik wydajności pracowników magazynu

Określa wydajność pracowników magazynu. Ten wskaźnik pomaga określić optymalną liczbę pracowników, potrzebną do obsługi magazynu. Jaka jest ilość zrealizowanych zleceń w rozbiciu na godzinę/dzień/tydzień czy miesiąc przypadająca na jednego pracownika w realnym czasie jego pracy. Mierząc ten wskaźnik, dokładnie wiesz ile zamówień (paczek lub palet) jest wstanie obsłużyć w ciągu dnia magazynier.

6. Wskaźnik finansowy

Pomaga zobrazować proces sprzedaży i uporządkować wszystkie szanse sprzedaży pod względem etapu, na którym się znajdują. Wskaźnik ten pokaże Ci również obszary, które musisz poprawić aby Twoja sprzedaż była jeszcze bardziej efektywna. Wyświetl Twoje obroty według działalności, okresu, magazynu i/lub klienta i rozwiń te dane, aby uzyskać więcej szczegółowych informacji.

Raporty w usłudze Power BI

Z tego artykułu dowiedziałeś się, że aby efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw konieczny jest dostęp do odpowiednich wskaźników wydajności dla Twojej organizacji. Jednak aby te dane móc zbierać, analizować i przekształcać potrzebujesz narzędzi, które ci to umożliwią.

Idealnym rozwiązaniem dla Ciebie może być 3PL Dynamics oparty o Microsoft Dynamics 365 Business Central oraz program Microsoft Power BI. Rozwiązania te są na tyle inteligentne, że same potrafią wstępnie „oczyścić” dane i je przetworzyć. Dodatkowo potrafią rozpoznać dane, po których można łączyć arkusze kalkulacyjne czy tabele. Dzięki temu uzyskasz dostęp do danych w pełni dostosowanych do potrzeb dostawców usług logistycznych i zapewniających osobom upoważnionym wgląd w szczegółowe informacje w czasie rzeczywistym. Zawsze, wszędzie i za pomocą dowolnego urządzenia. Takie rozwiązanie pomoże Ci jeszcze lepiej i szybciej zarządzać Twoją firmą.

Pozostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *