Niezależnie od tego, czy mówimy o znacznym spadku dochodów, czy też o wzroście obrotów, z którym ledwo można sobie poradzić, COVID-19 spowodował ogromne zmiany w całym sektorze logistycznym. Wprawdzie zmiana sama w sobie nie jest niczym nowym. Rosnąca konkurencja, większe zapotrzebowanie na informacje od Twoich klientów, nowe technologie – zmiana jest, czy nam się to podoba, czy nie jest procesem ciągłym. Jedne są powolne i spokojne, które możemy łatwo przewidzieć, inne mogą całkowicie wywrócić rynek do góry nogami za pomocą nowych technologii. Jednak nikt nie spodziewał się tego co się stało kilka miesięcy. Koronawirus nie dał nam czasu by się przygotować. Firmy musiały wprowadzać natychmiastowe i szeroko zakrojone zmiany, a Wy jako dostawcy usług logistycznych musieliście również uczestniczyć w tych zmianach bez względu na to czy się to Wam podoba, czy nie.
Ostatnio rozmawiałem z dostawcą usług logistycznych świadczącym usługi transportowe do krajów Południowej Europy, jak COVID-19 wpłynął na jego biznes? 80% spadkiem wolumenu. Co więcej, fracht morski „zatonął” na dnie, podczas gdy ceny transportu lotniczego idą niebotycznie w górę. Jako firma zostałeś zmuszony do szybkiej zmiany. To jedyny sposób, aby pozostać w grze i nie dopuścić do utraty konkurencyjności. Dlatego musisz być szybki i elastyczny.
Dostawcy usług logistycznych dążą do bycia elastycznym
Jednym z najważniejszych pytań jakie sobie ostatnio zadajemy jest: jak radzić sobie ze zmianami? Pytanie to jest wciąż aktualne. Gdy powstawało nasze rozwiązanie 3PL Dynamics w 2010 roku zastanawialiśmy się w jaki sposób możemy zaoferować dostawcom usług logistycznych wartość dodaną za pomocą rozwiązania, które poradzi sobie ze zmianami. Chcieliśmy aby nasze rozwiązanie nadążało i rozwijało się wraz z nowymi technologiami i pozwalało dostawcą usług logistycznych stawać się elastycznymi i szybko dostosowywać do zmian.
Zmiany są konieczne, szczególnie teraz są on ważniejsze niż kiedykolwiek
Ostatnie wydarzenia pokazały, że zmiany są konieczne i aby Twoja firma sprawnie działała ważne jest kilka rzeczy.
IT jako podstawowy sposób myślenia w logistyce
Tech Intensity to termin używany przez Satya Nadella – CEO Microsoftu, który właśnie w ten sposób opisuje znaczenie IT dla firm w cyfrowym świecie. W skrócie: większość firm rozumie, że informatyka jest coraz ważniejsza i niezbędna by móc prowadzić własny biznes. Praca w trybie offline i bez udziału innych podmiotów już dawno odeszła w zapomnienie. Mimo to wciąż regularnie spotykam się z firmami, które uważają to za zło konieczne. Niektóre mówią o tym głośno, inne po prostu tak myślą. Takie podejście jest niewłaściwe ponieważ firmy te decydują się na zmiany tylko wtedy gdy muszą, innymi słowy gdy nie są w stanie dorównać konkurencji i tracą dochody. Często decyzja ta zapada zbyt późno – przykładem może być obecna sytuacja związana z pandemią. Dlatego tak ważne jest abyś jako dostawca usług logistycznych szukał możliwości na wykorzystanie IT do optymalizacji procesów.
Spełniaj oczekiwania swoich klientów
Dzięki tym działaniom będziesz potrafił lepiej sprostać wymaganiom swoich (nowych) klientów i sprawić, że Twoja firma będzie bardziej efektywna. Rezultat? Sprawna organizacja, która potrafi przewidywać zmiany, udoskonalać swoje usługi i osiągnąć większy zysk.
Następny krok
Właściwy sposób myślenia to świetny początek, ale to nie wszystko. Następnym krokiem jest podjęcie odpowiednich działań i właściwych decyzji. Chcesz się dowiedzieć, o jakich decyzjach mówię? Skontaktuj się z nami.