Nieodłącznym elementem zarządzania magazynem jest kompletacja zamówień: jest to proces odbioru towarów w magazynie na podstawie zamówienia na liście przewozowym. Kompletowanie zamówień jest czynnością pracochłonną i do tego często wykonywaną ręcznie co może generować dużą liczbą błędów. Kompletacja zamówień jest opisywana jako „najbardziej pracochłonny i kosztowny ze wszystkich procesów w magazynie”. Według Drury (1988), w niektórych przypadkach zajmuje ona nawet 60% wszystkich procesów roboczych w magazynie.

Oznacza to, że jest dużo do zrobienia w tej kwestii, i że komplementacja zamówień ma ogromny wpływ na wydajność. To oczywiście działa w obie strony. Słabo przemyślany lub źle wykonany proces kompletacji nieświadomie przyczynia się do obniżenia wydajności całej Twojej organizacji. Przy rosnącej presji związanej z zatrudnieniem i napiętym rynku pracy jest to działalność, która musi przebiegać sprawnie, jeśli chcesz rozwijać się wraz z sektorem.
Każdy komponent jest wydajny
Na początku zajmiemy się czterema komponentami, które decydują o efektywności procesu kompletacji zamówień.
1. Czas podróży
W tym przypadku czas podróży nie ma nic wspólnego z tym, ile czasu zajmuje osobom odbierającym zamówienia dotarcie do pracy. Chociaż prawdopodobnie długi korek lub jazda rowerem w ulewie tak naprawdę nie przyczyniają się do ich produktywności. Nie, czas podróży definiuje się tutaj jako sumę czasu podróży „w obrębie korytarzy” + „poza korytarzami”. Dzieje się tak, ponieważ można na ich podstawie określić odległości między lokalizacjami kompletacji i korytarzami kompletacji oraz punktami początkowymi i końcowymi operacji pobierania. W ten sposób wiesz, czy Twój magazyn jest sprawnie skonfigurowany dla wszystkich zamówień.
2. Czas przetwarzania
Przygotowanie listu przewozowego składa się z wielu (małych) czynności. Odczytanie zamówienia, wyszukanie miejsca pobrania, pobranie towarów i przetworzenie numerów seryjnych. Wszystkie te czynności są uwzględnione w tym komponencie. Ponadto warto się zastanowić czy towary są łatwe do znalezienia i czy magazyn jest zorganizowany intuicyjnie. Czy pracownik dobrze radzi sobie z towarami i czy są one odpowiednio zapakowane, gdy będą potrzebne? Wszystkie te czynności, zajmują co najmniej kilkadziesiąt minut dziennie na osobę. To strasznie dużo czasu.
3. Czas administracji
Nie należy mylić tego punktu z poprzednim. Czas administracji odnosi się do czasu przeznaczonego na zadania administracyjne. Innymi słowy, w jakim stopniu pracownicy Ci dbają o to, aby osoby kompletujące zamówienia mogły pracować jak najbardziej efektywnie. Ważną rolę odgrywają tutaj procesy przygotowawcze i końcowe. Ważne aby tak zorganizować pracę, aby część zadań wykonać z wyprzedzeniem zyskując tym samym więcej czasu na kompletację. To samo dotyczy oczywiście tego, czym się zajmują się pracownicy po kompletacji zamówienia.
4. Czas oczekiwania
Ostatni komponent dotyczy czasu oczekiwania pomiędzy różnymi zleceniami. Zastanów się czy osoba odbierająca zamówienie może zawsze od razu przystąpić do realizacji kolejnego zamówienia, gdy zakończy pierwsze? Jeśli tak, to wszystko jest w porządku. Jeśli nie, trzeba będzie się dowiedzieć, dlaczego tak się dzieje. Jeśli nie rozwiążesz i wyeliminujesz tych problemów wydajność Twojego magazyny znacznie spadnie.
Po zoptymalizowaniu tych czterech komponentów Twoja strategia kompletacji będzie doskonale zorganizowana. Ważne abyś dokładnie przeanalizował swoje procesy, jeśli okaże się, że wymagają poprawy skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy.
