Po kilku miesiącach normalności ostatnio większość z nas ponownie musiała wrócić do pracy zdalnej. Znowu musimy ograniczyć kontakt fizyczny, a praca w domu staje się naszą nową rzeczywistością. Jednak co zrobić jeśli jesteś w trakcie wdrożenia lub właśnie zacząłeś korzystać z nowego systemu IT? Jak można skutecznie poradzić sobie z tymi zmianami? Jak można sprawnie przejść przez proces wdrożenia? I jak wygląda obecne podejście do projektu?
W tym artykule podpowiem Ci jak łatwo przejść na pracę zdalną, podczas gdy poszczególne etapy wdrożenia pozostaną w zasadzie bez zmian.
Przejście może być łatwe
Z powodu światowej epidemii COVID-19, i drugiej fali, która zaczyna wymykać się spod kontroli wiele osób pracuje w domu. Jeśli wierzyć nagłówkom gazet, dla większości osób jest to bardzo trudna sytuacja. Na szczęście, w Internecie jest wiele wskazówek i podpowiedzi, które pomogą Ci efektywnie zorganizować dzień pracy, również z domu. Ale jak to zrobić, gdy oznacza to coś nowego, np. nową aplikację? Poznaj kilka wskazówek, które pomogą Ci to ułatwią.
Rozpocznij pracę z narzędziami online
Nasz zespół ma już spore doświadczenie w pracy zdalnej. Już wcześniej, jeszcze przed wybuchem pandemii korzystaliśmy z aplikacji Microsoft Teams. Dla nas to było logicznym krokiem do kontynuowania pracy i komunikacji z naszymi klientami. Dzięki usłudze Teams możesz także bez wysiłku pozostać w kontakcie ze swoimi współpracownikami.
W ciągu ostatnich 10-20 lat, zaczęliśmy więcej podróżować służbowo. Teraz nagle widzimy, że praca zdalna może być dobrą rzeczą. Dzięki zdalnej pracy możemy zaoszczędzić dużo czasu i jednocześnie pracować efektywniej.
Skorzystaj z wiedzy i czasu swojego konsultanta
Z dnia na dzień Rząd nakłada na nas nowe ograniczenia w związku z panującą epidemią. Ta sytuacja ma ogromny wpływ na Twoją działalność lub wdrożenie nowego oprogramowania. Rozumiemy, że chcielibyście dokładnie zapoznać się z wdrożeniem, ale ze względu na obecną sytuację zostało ono zmienione na zdalne doradztwo i szkolenia. Dostępność wiedzy specjalistycznej przeważa jednak nad fizyczną obecnością konsultanta. Dlatego też skorzystaj z wiedzy, doświadczenia i czasu swojego konsultanta. Użyj np. Microsoft Teams, aby w łatwy sposób udostępnić swój ekran podczas szkolenia, instalacji lub konfiguracji oprogramowania. W ten sposób możesz nadal doświadczać wdrożenia z bliska.
Skupiając się na możliwościach zdalnej współpracy, przekonasz się, że Ty i Twój konsultant macie więcej czasu na efektywną współpracę. Obie strony nie są ograniczane np. czasem podróży. Poza tym można częściej korzystać z wiedzy specjalistycznej konsultanta. Spotkanie z konsultantem, lub jego część, może być nagrywane. Dzięki temu informacje mogą zostać udostępnione na późniejszym etapie, a Ty możesz łatwo podzielić się wiedzą z własną grupą kluczowych użytkowników.
Fizyczna podróż kosztuje czas i energię. Zapobieganie temu szybko przyniesie korzyści. Ponadto badania wykazały, że „praca z domu” / praca zdalna może zwiększyć wydajność, a konsultacje są bardziej zorganizowane. Dzięki temu oszczędza się czas.
Poznaj swojego kierownika projektu
Po trzecie, ważne jest, aby poznać konsultanta i kierownika projektu. W ten sposób wiesz, czego od siebie nawzajem oczekiwać, jak ludzie wolą pracować i wspólnie możecie osiągnąć najlepsze rezultaty. Jeśli właśnie rozpocząłeś nowe wdrożenie może się okazać, że będzie ono przebiegać całkowicie online. Spotkanie wideo, angażujące małą grupę uczestników, daje dobrą okazję do poznania się i rozpoczęcia współpracy. Klucz do sukcesu: dobrze słuchaj i śledź wyraz twarzy swoich partnerów. I nie zapominajcie o najważniejszym składniku sukcesu i radości z pracy: humorze.
Metoda realizacji projektu podczas pracy zdalnej
Mimo że cała komunikacja i spotkania odbywają się online nasze podejście projektowe pozostaje nadal takie samo. W oparciu o naszą obietnicę „fixtime” i pięć kluczowych etapów projektu, realizacja jest zakończona w ciągu 12 tygodni: od rozpoczęcia do Go-Live (uruchomienia).
Etap 1 – Przygotowanie
W pierwszym etapie projektu najważniejsze dla Ciebie i naszego kierownika projektu jest zapoznanie się i przekazywanie sobie nawzajem informacji. Ty i nasz kierownik projektu spotykacie się po raz pierwszy. Dzięki wideokonferencji i wspólnej prezentacji ustalacie, kto jest kim i jakie są role poszczególnych pracowników w projekcie. Ustalenia dotyczące podejścia, uczestnictwa, ról i planowania są omawiane i prowadzą do pomyślnego rozpoczęcia projektu.
Etap 2 – Analiza
W pierwszym etapie projektu zaangażowanie i dyspozycyjność są kluczowymi elementami zarówno dla Was jak i naszego zespołu. Najważniejsze jest, aby się spotkać. Choć czasy mogą być nietypowe, to jednak można to zrobić za pośrednictwem Microsoft Teams. Podczas drugiego etapu analizowane są Twoje procesy biznesowe oraz możliwości i ograniczenia tych procesów. Konsultant, z pomocą kluczowych użytkowników, pracuje nad tym i uwzględnienia wszystkie poprawki, które prezentuje w wersji demonstracyjnej: Symulacja 1.
Podczas wersji pokazowej pytania są rejestrowane na czacie grupowym, a następnie omawiane. Czynności te są zapisywane w SharePoincie. Spotkania mogą być nagrywane w celu uzyskania dostępu do nich w przyszłości.
Etap 3 – Wdrożenie
W tym etapie jesteś instruowany i szkolony. Podobnie jak w sytuacji na miejscu, rozpoczniesz praktyczne korzystanie z rozwiązania – „hands-on”, jako kluczowy użytkownik nabędziesz umiejętności pracy i administrowania aplikacją. Wspomniane wcześniej możliwości dzielenia się ekranem, oddania kontroli konsultantowi, nagrywania sesji lub wykonywania czynności przechwytywania dzięki Teams i SharePoint zostaną teraz w pełni wykorzystane. Kluczowi użytkownicy prezentują swoją wiedzę oraz procesy firmy podczas końcowej prezentacji:
Symulacja 2
Etap 4 – Przygotowanie do uruchomienia
Udana Symulacja 2 jest początkiem etapu 4. Grupa kluczowych użytkowników jest dobrze zorientowana w procesach i możliwościach nowej aplikacji. Na tym etapie przekazują tą wiedzę użytkownikom oraz przeprowadzają ostatnie kontrole, aby sprawdzić, czy każdy przebieg procesu działa tak jak powinien i czy rozwiązanie jest gotowe do działania. Jeśli pojawią się jakieś trudności, konsultant pomaga zdalnie.
Etap 5 – Uruchomienie
Go-Live – pierwszy dzień pracy z oprogramowaniem. Użytkownicy i kluczowi użytkownicy zajmują się wszystkimi pojawiającymi problemami, a konsultant jest zaangażowany w ten proces online. W razie potrzeby może natychmiast udzielić bezpośredniej pomocy. Wspólnie dbamy o to, aby ten etap zakończył się sukcesem.
Koronawirus sprawił, że większość z nas musiała zmienić sposób pracy na zdalny. Jestem dumny, że w krótkim czasie dostosowaliśmy się z moim zespołem do zdalnego wdrażania i udowodniliśmy, że jest to więcej niż możliwe. Kolejną wygraną jest to, że po kryzysie możemy wykorzystać wszystko, czego się nauczyliśmy przez ostatnie miesiące, aby pracować i jeszcze skuteczniej komunikować się z klientami. Zapraszamy do przyłączenia się! Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zdalnej implementacji Twojego rozwiązania? Napisz do NAS!