Sztuczna inteligencja w logistyce

Sztuczna inteligencja w logistyce

Sztuczna inteligencja (AI) powoli zaczyna zmieniać sposób, w jaki pracuje branża logistyczna. W obszarze logistyki Polska znajduje się w czołówce krajów europejskich i doskonale wiemy, że aby utrzymać to miejsce potrzebujemy nowych rozwiązań, dzięki którym przygotujemy nasz biznes na przyszłe wyzwania. Naprzeciw naszym oczekiwaniom przychodzi AI, która stanowi dla ludzkości kolejny etap cyfryzacji i automatyzacji, a dla logistyki otwiera nowe możliwości i stawia nowe wyzwania.

Czym jest Sztuczna Inteligencja (AI)?

Zacznijmy od początku. Czym jest Sztuczna Inteligencja? To dziedzina informatyki skupiająca się na tworzeniu samouczących się maszyn, robotów, a także oprogramowania reagującego podobnie jak człowiek. Zasadniczo AI odnosi się do urządzeń lub systemów, które w sposób proaktywny i przewidywalny radzą sobie z danymi i impulsami z ich otoczenia. Na podstawie tych danych wejściowych podejmują następnie same decyzje.

Dzięki nowoczesnym systemom takim jak Microsoft Dynamics 365 Business Central (wespół z usługami Microsoft Azure) klienci zyskują możliwość korzystania z szerokiego wachlarza rozwiązań:

  • Uczenie maszynowe, wnikliwe uczenie się i sieci neuronowe;
  • Przetwarzanie języka naturalnego (NLP), rozpoznawanie mowy, konwersja z mowy na tekst;
  • Wizja komputerowa (rozpoznawanie obrazów, interpretacja i konwersja do analizy i działania);
  • Rozumowanie maszynowe (tworzenie polityki i podejmowanie decyzji w oparciu o algorytmy uczenia się);
  • Analityka biznesowa i nauka danych (przetwarzanie danych ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych);
  • Roboty i czujniki.

Sztuczna inteligencja w logistyce

Głównym zadaniem sztucznej inteligencji jest sprawianie aby nasze codzienne zadania i praca były łatwiejsze i szybsze do wykonania. Sztuczna inteligencja już dziś wywiera wpływ na standardowe praktyki w logistyce, ponieważ zmienia sposób transportu towarów na całym świecie. AI wykorzystywana w logistyce analizuje ogromne ilości danych, które generowane są przez systemy WMS czy TMS. Pozwala to na wykrycie pewnych powtarzających się wzorców zachowań klientów i dostawców oraz uzyskanie informacji, które z naszych towarów są najczęściej kompletowane razem, a które np. najczęściej zamawiane. Dodatkowo umożliwia automatyczne rozróżnianie uszkodzeń i ich charakteru. Samoczynnie rozpoznaje towar, który przyjechał, czy podejmuje decyzję o przypisaniu pojazdu do ładunku. Takie rozwiązanie pomaga w bardziej efektywnym magazynowaniu, np. poprzez ciągłą optymalizację strategii kompletacji zamówień, czy bardziej efektywnym procesie obsługi zleceń. To system będzie przetwarzał odpowiednio dane i dostarczał nam tylko tych, które będziemy potrzebować.

Sztuczna inteligencja w logistyce

Jak widać branża logistyczna jest gotowa na sztuczną inteligencję. Sektor ten opary jest głównie na danych. Każda analiza, decyzja i planowanie odbywa się w oparciu o wcześniej zarejestrowane informacje. Przez długi czas dominowała myśl, że ilość zarejestrowanych danych jest nieodłącznie związana z pozycją konkurencyjną firmy. Jednak zbyt duża ilość danych często uniemożliwia odpowiednie analizy.

Sprawnie działający system ERP dla logistyki jest jak mózg całego magazynu. Steruje praktycznie całą jego pracą, wspiera w podejmowaniu decyzji oraz nadzoruje wszystkie procesy. W erze sztucznej inteligencji  możemy jeszcze lepiej wykorzystać te dane dzięki czemu nasza firma będzie rozwijać się jeszcze szybciej. Oprócz działania reaktywnego, możliwe jest także działanie proaktywne i prognostyczne. Z pomocą AI, procesy mogą być uruchamiane w pełni automatycznie, a usługi nie są standaryzowane, ale (na dużą skalę) spersonalizowane.

Dołącz do rewolucji sztucznej inteligencji

Wiele aspektów pokazuje, że właśnie teraz nadszedł czas, aby firmy logistyczne skorzystały z dobrodziejstw sztucznej inteligencji. Nigdy wcześniej AI nie była tak dojrzała, niezawodna i przystępna cenowo jak teraz. Jak się dobrze nad tym zastanowimy to sztuczna inteligencja jest wszechobecna. Na przykład, określa ona żywotność baterii smartfonu, przewidując, które aplikacje będą używane dzisiaj. Nie wspominając o autonomicznym samochodzie, osobistych reklamach sprzedawców i „inteligentnych” termostatach.

W skrócie – sztuczna inteligencja jest wszędzie!

Sztuczna inteligencja w logistyce
Pozostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *