Trendy i zmiany dla dostawców usług logistycznych w 2021 r.

Trendy i zmiany dla dostawców usług logistycznych w 2021 r.

Rok 2021 dla wielu z nas będzie szansą na nowy start po pełnym wrażeń ubiegłym roku. Również dla branży logistycznej. Niezależnie od tego, czy Twoja firma znajdowała się pod presją finansową z powodu spadku obrotów, czy też byłeś przeciążony pracą, której nieoczekiwanie przybyło i musiałeś sobie z tym poradzić, w 2020 roku cała branża logistyczna znalazła się pod wpływem pandemii. Nowy rok to zawsze nowe możliwości, nowe przeszkody i nowe prognozy. Na przykład, jak koronawirus wpłynie na branżę logistyczną w 2021 r.? Albo jakich zmian technologicznych można się spodziewać? Poniżej przedstawiamy dla Was listę najważniejszych trendów i zmian.

Trendy i zmiany dla dostawców usług logistycznych w 2021 r.

Skutki kryzysu związanego z koronawirusem

Nowy rok może wydawać się nowym początkiem, ale bez względu na to, jak bardzo byśmy tego chcieli, nie oznacza to, że kryzys związany z koronawirusem nie ma już wpływu na branżę logistyczną. Przy spadku transportu i logistyki o 13,5% w 2020 r., ten rok będzie skoncentrowany na ożywieniu rynku. Jak długo Ty, jako dostawca usług logistycznych, będziesz odczuwał skutki kryzysu, trudno powiedzieć nawet ekspertom. W zależności od polityki rządu, wzrostu gospodarczego, rozprzestrzeniania się wirusa i zachowań konsumentów, możliwe jest, że konsekwencje kryzysu będą odczuwalne także w 2022 i 2023 roku. Tak więc nadal większość z nas musi wytrwać, ale może również wykorzystać tę sytuację, aby skupić się i przyjrzeć procesom biznesowym i wyjść z kryzysu silniejszym.

Szybszy rozwój technologii i innowacji

Oprócz kryzysu w gospodarce, COVID-19 przyczynił się również do przyspieszenia rozwoju technologicznego. Robotyzacja, praca oparte na danych, sztuczna inteligencja (AI), wszystkie trendy, które wpisują się w czwartą rewolucję przemysłową szybko rozwinęły się w wyniku pandemii. Szacuje się, że w 2021 r. tendencje te będą nadal się utrzymywać, a dostawcy usług logistycznych będą musieli się do nich dostosować. Stosując między innymi nowe rozwiązania w swoich procesach logistycznych.

Utrzymujący się wzrost handlu on-line (e-commerce)

Kolejną bezpośrednią konsekwencją kryzysu związanego z pandemią jest znaczny wzrost zakupów w Internecie, a co za tym idzie popytu na e-usługi. W ciągu ostatniego roku równowaga pomiędzy sprzedażą internetową i fizyczną przesunęła się niezwykle mocno na stronę online. A ponieważ e-commerce nadal stanowi zaledwie ułamek światowego rynku konsumenckiego, wciąż jest wystarczająco dużo miejsca na wzrost. Wzrost ten jest przewidywany nie tylko na rynku konsumenckim. Również w branży B2B, e-commerce wejdzie na rynek w ciągu najbliższych pięciu lat. Innymi słowy, w rozpoczętym właśnie roku 2021 handel elektroniczny wzrośnie jeszcze bardziej, a wraz z nim popyt na e-commerce.

Trendy i zmiany dla dostawców usług logistycznych w 2021 r.

Automatyzacja z powodu Brexit

Poza konsekwencjami kryzysu związanego z pandemią, który odegra ważną rolę również w 2021 r., dodatkowo Brexit wywrze znaczący wpływ na branżę logistyczną i Wasze procesy. Zarówno „miękki” jak i „twardy” Brexit sprawi, że transport do Wielkiej Brytanii stanie się bardziej skomplikowany. Na przykład deklaracje celne, warunki wywozu i przepisy podatkowe ulegną drastycznej zmianie pomiędzy UE, a Wielką Brytanią. Nowa sytuacja przyspieszy trend automatyzacji w branży logistycznej. Szczególnie dla firm, które jeszcze nie korzystają z automatycznego połączenia z urzędami celnymi.

Przejrzystość i dane

Co więcej, oczekuje się, że rok 2021 będzie rokiem, w którym przejrzystość i dane będą odgrywały jeszcze większą rolę. Klienci będą domagać się większego wglądu w swoje produkty i zamówienia, a komunikacja w całym łańcuchu dostaw będzie bardziej zintegrowana, począwszy od producenta na kliencie kończąc. Pomyśl na przykład o automatycznie generowanych wiadomościach poprzez EDI i raportach. W ten sposób wszystkie zaangażowane strony są stale ze sobą połączone w przejrzysty i prosty sposób. Dane są ważnym czynnikiem w tym procesie i dotyczą nie tylko komunikacji z klientami i dostawcami. W tym roku wzrośnie również znaczenie danych dla Twoich własnych procesów biznesowych. Patrząc w przyszłość na powoli odradzający się rynek, wydajność będzie w 2021 roku ważną częścią Twojej działalności biznesowej.

Trwały rozwój

I wreszcie, na koniec warto wspomnieć, że w branży transportowej i logistycznej czeka nas również wzrost zrównoważonych procesów biznesowych i ekologicznej świadomości. Po samochodach osobowych, branża transportowa znajduje się również w przededniu elektryfikacji. Wydaje się, że zrównoważone inicjatywy w logistyce nabierają tempa. Dostawcy usług logistycznych nie mogą sobie pozwolić na złe przygotowanie się na konsekwencje kryzysu klimatycznego. Wspólna praca nad tym tematem jest ważna. Łącząc, konsolidując i planując transport w bardziej inteligentny sposób, ciężarówki mogą być ładowane efektywniej, co oznacza mniej pustych kilometrów. Mniej pustych kilometrów oznacza mniejszą emisję CO2.

Czy jesteście gotowi na zmiany w 2021 roku?

Jak sami zauważyliście, że branżę logistyczną czeka burzliwy rok. Z jednej strony musicie poradzić sobie z konsekwencjami kryzysu, z drugiej zaś strony nowe rozwiązania już pukają do drzwi. Nie jest to łatwe zadanie, na szczęście nie jesteście sami i możecie liczyć na naszą pomoc. W imieniu całego zespołu IBSC życzymy Wam szczęśliwego i pomyślnego roku 2021!

Pozostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *